کارشناسان پیش بینی می کنند تا سال 2050 یک آسمان خراش حداقل یک مایل بالا وجود داشته باشد. همچنین احتمال دارد روند ساختمان هایی با ارتفاع بیش از 3200 فوت باشد. چه نوع تکنولوژی برای تصدیق این دیدگاه ها به زندگی نیاز دارد؟
دارنده رکورد فعلی پرنده Burj Khalifa در دبی، در 2717 فوت یا حدود نیم مایلی است. جانشین آن، برج پادشاهی در جده، عربستان سعودی، اولین ساختمان خواهد بود که در سال 2020 به بیش از 1000 متر یا 3281 فوت برسد
کارشناسان می گویند ساختمان های فوق العاده بلندتری برای انعکاس شهرک سازی جاری جمعیت جهان وجود دارد. برنامه ریزان پیش بینی می کنند که تا سال 2050، 6 میلیارد نفر در شهرها زندگی خواهند کرد. در حال حاضر، مناطق شهری در چین و خاورمیانه به جای آنکه افراد بیشتری را با تأثیر کمتری بر جرم زمین بگذرانند، نهادینه می شوند.
برای آماده سازی نسل بعدی ساختمان های فوق العاده - کسانی که بیش از 300 متر یا 984 فوت - مهندسان در حال کار بر روی نوآوری مانند کابل فیبر کربن برای آسانسور و انبساط جرم، وزن که کاهش می یابد از باد. آسانسور که از آهن ربا استفاده می کند به جای کابل می تواند از طریق "ویلی وونکا" و "کارخانه شکلات" از طریق ساختمان ها به سمت چپ وانکاوا حرکت کند.
برای ساختن یک آسمانخراش با ارتفاع بالا، چه فناوری لازم است؟
به عنوان پیشرفته ساختمان و علوم مواد، ساختمان های بلند بر روی یک سیستم لوله طراحی شده بود و نه طراحی مستطیلی از اولین آسمان خراش ها. لوله به خوبی به یک نقطه کار می کند - عرض و عمق باید نسبت به ارتفاع افزایش یابد. خیلی زود شما به میلیون ها فوت مربع از فضای دفتر بیشتر نامطلوب رسیدید.
Burj Khalifa از یک رویکرد جدید استفاده کرد - هسته پایدار. یک هسته بتونی شش ضلعی مرکزی توسط سه طرفه مثلثی، مانند باله های موشک پشتیبانی می شود.
طراحی شده توسط معمار آدریان اسمیت، که همچنین طراحی شده در Burj Khalifa در حالی که هنوز در Skidmore، Owings & Merrill طراحی شده، برج توسط هسته مرکزی پشتیبانی می شود، که توسط دیواره های بتنی با ضخامت 2 پا که خط دروازه های دو بار در هر یک از سه بال در ساختار سه گانه.
یک تنوع در نظر گرفته شده از پایه توخالی مانند برج ایفل استفاده می کند. پایین باز می شود؛ در غیر این صورت، کف زمین برای استفاده موثر از ساختمان به آسمان افزایش خواهد یافت
افزایش انتظارات از آسانسور
انتقال افراد در یک ساختمان فوق العاده یکی از بزرگترین چالش ها است. برای رسیدن به سطوح بالای یک ساختمان مایل با تکنولوژی فعلی، ممکن است مسافران چندین بار آسانسور را تغییر دهند، زیرا یک سیستم آسانسور کار نخواهد کرد.
در حال حاضر، آسانسورها به حدود 1600 فوت محدود می شوند، زیرا طناب های تعلیق سنتی نمی توانند از وزن خود و وزن کابین فراتر از این طول استفاده کنند. این بدان معنی است که لابیهای آسانسور چندگانه در ساختمانهای فوقالعاده که فضای بالادستی را برای سیستمهای مکانیکی میگیرند، است.
شرکت آسانسور فنلاند Kone یک کابل فیبر کربنی فوق العاده سبک، UltraRope را توسعه داد که می تواند فاصله ی یک سواری آسانسور را دو برابر کند. این مورد در برج پادشاهی مورد استفاده قرار می گیرد تا تعداد لابی آسانسور مورد نیاز را کاهش دهد.
تفکر خارج از جعبه ThyssenKrupp را به کلی حذف کرد. هر کابین در طراحی آسانسور دارای یک پشته آهنرباهای دائمی است که با سیم کشی برق بر روی بالابر ارتباط برقرار می کند. کویل ها را روشن و خاموش می کنند تا ماشین را در جهت درست فشار دهیم. آسانسور MULTI مانند فیلم Wonkavator در "ویلی وونکا و کارخانه شکلات" می تواند به سمت و سمت بالا و پایین حرکت کند.
بدون کابل که یک کابین آسانسور در هر شفت را به حرکات عمودی محدود می کند، کابین های متعدد می توانند از طریق یک ساختمان در یک حلقه مانند یک سیستم اتوبوس حرکت کنند. سیستم را می توان با شفت های کوچکتر و کوچکتر از آسانسورهای معمولی ساخته شده و سطح استفاده قابل استفاده در ساختمان را تا 25 درصد افزایش داد.
استفاده از آسانسورهای بیشتر در یک ساختمان می تواند به طور چشمگیری زمان انتظار مسافر را کاهش دهد. محققان دریافتند که کارکنان اداری در شهر نیویورک، 6/6 سال به طور مجموعهای منتظر آسانسور بودند، اما تنها 5.9 سال در حال مسافرت در آنها بود. این سیستم به طور موثری محدودیت هایی را که سیستم های آسانسور مبتنی بر کابل در ارتفاعات ساختمان قرار می دهد، متوقف می کند.
یکی دیگر از محدودیت هایی که در زندگی عمودی وجود دارد این است که فشار هوا تغییر می کند که می تواند موجب تخریب افراد مبتلا به سرماخوردگی و مشکلات سینوسی شود. کابین های آسانسور مانند کابین های هواپیما تحت فشار قرار می گیرند، و این باعث می شود که انتقال به ارتفاعات بالاتر انجام شود. این کابین آسانسور همچنین می تواند سریع تر از نسخه های بدون فشار، کاهش زمان انتظار آسانسور حرکت می کند.
بسیاری از ساختمان های بلند مدرن، دارای دوپنل توده ای هستند که یک وزنه ی متحرک هستند که باعث می شود نیروی حرکت در خارج از ساختمان را متعادل سازد. به عنوان مثال، برج تایپه 101 در تایوان خانه یک آونگ 730 کروی است که به جلو و عقب می چرخد، با هم زدن باد باد از طوفان و تافون.
ساختمان جان هانکوک بوستون و مرکز سیتی گروپ نیویورک نیز از آینه ها استفاده می کنند. اندازه و وزن دمپر سفارشی بر اساس جرم و ارتفاع ساختمان است. آنها ممکن است به عنوان چرخدنده در تایپه 101 چرخش و یا اسلاید مانند یک ضربه گیر اتومبیل ماشین برای تحمیل حرکت ساختار.
پادشاهی طراحی برج با استفاده از یک نمای شیشه ای به طور مداوم شیب است که تغییر پویایی در هر طبقه و کاهش هر طبقه بشقاب های پی در پی 4 تا 8 اینچ گزارش شده است. این سیستم بر پایه سه پایه ساخته شده است تا ثبات را همراه با ویژگی های دیگر وارد کند، بنابراین یک سیستم دمپر لازم نیست.
رویکرد دیگر این است که با باد مبارزه نکنیم، اما سردرگمی یا تغییر مسیر آن. ساختمان ها دارای ویژگی های آیرودینامیک هستند تا اطمینان حاصل شود که باد می تواند سطح خطرناکی را ایجاد کند. دشمن اصلی وقتی که باد لبه های تیزه ای از ساختمان ها را می گذراند، ناپدید می شود. این وضعیت موجب ایجاد هوا می شود که ساختار را با روش های غیر قابل پیش بینی خنثی می کند. جریان هوا می تواند به فرکانس رزونانس ساختمان منجر شود که منجر به ارتعاش یا چرخش چرخه ای می شود که می تواند تا زمانی که ساختار سقوط می کند بدتر شود. معماران در حال یادگیری جهت هدایت باد از طریق و در اطراف ساختمان استفاده از کانال ها، fins و منحنی نرم. تعلق وفاداری فریبنده به تقارن می تواند منجر به عواقب فاجعه بار شود.
برج دینامیک 80 متری، 1،2730 پایی که در دبی قرار دارد، یک گام به جلو را درهم می زند . طراحان قصد دارند هر طبقه را با دستور فرمانده یا به طور همزمان با دیگر طبقه ها چرخانده باشند. شکل تغییر شکل برج می تواند فشار باد را کاهش دهد و همچنین نمایش های خیره کننده ای از منظره بیابانی را ارائه دهد.
هک کردن مواد مدرن
بالا بردن یک ساختمان فوق العاده، نیاز به بازنگری در مواد دارد. بتن با تکنولوژی بالا تقویت شده با میکرو فیبر در یک دستورالعمل پیچیده از مواد فوق العاده می تواند مقاومت فشاری فولاد ساختاری را رقابت کند. از آنجا که این سنگ بزرگتر است، یک برج بتونی می تواند همان مقاومت در برابر باد را در مشخصات نازک داشته باشد. مهندسان به مواد فضایی مانند فیبر کربن نگاه می کنند. این بسیار سبک، بسیار قوی و همچنین بسیار گران است
کلایمر : فعال در زمینه اجاره کلایمر,کلایمر,جایگزین داربست
ترجمه آزاد و غیر رسمی : بهزاد علی پور